التخطي إلى المحتوى الرئيسي

«أوافق علي إعدامي» || بقلم إسراء عبد الفتاح

ما هو لو اللي احنا فيه ده جنان يبقي لازم نتجنن، الإعدام بقي بالتوقيعات، فعلا قناة فضائية خاصة بتجمع توقيعات لإعدامنا !!! بيقول فيها الإعلامي برتبة مخبر إنه جمع ٧٥ ألف توقيع لإعدامنا، طيب فين الصيغة العبقرية اللي أقنعت هذا العدد بالتوقيع ؟؟؟ وهل فعلا هم مقتنعين إن القضاء مش هو المسؤول عن قرار إعدمنا واحنا ممكن نتعدم بالتوقيعات كده بمنتهي السهولة !!! بجد هو ممكن نعمل صيغة نطلب فيها إعدام حد !! والعدد ده يمضي !! طيب مين هينفذ !! الإعلام برضه ؟؟؟ ما هو مستحيل تكون وزارة العدل مثلا !! ممكن تكون وزارة ايه ؟ ولا مش لازم وزارة نختار اي حد بيعرف يعدم ويعلق مشانق في الشارع !!! شئ لا يصدقه عقل الصراحة !!! ربنا يمسيها بالخير السيدة شويكار.
ده طبعا بجانب ان الإعلاميين كمان بيحولنا للتحقيق علي الهوا ولا كأن في نائب عام والنائب العام مش بيرد معرفش هل لانه موافق علي ان الأشكال ده تبقي متحدثين عنه او لانه بيعتبرهم فاصل كوميدي فبيضحك وخلاص وسكوت النائب العام عن الكلام ده رغم كل البلاغات اللي قدمنها ده كمان جانب من جوانب الجنون اللي بنعشها دلوقتي اللي بتخلينا طبعا ننسي كلمة دولة ونبحث عن كلمه آخري في قاموس الجنون.
انا عن نفسي موافقة علي إعدامي،،، لو حد معاه الصيغة اللي بيجمعوا عليها توقيعات الإعدام ياريت يبعتهالي ،،، أصل أنا عايزة أوقع بجد ،،، لأني فكرت بالعقل بقي المرة ده وسبتني من الجنان ،،، لقيت في فوائد جمة من إعدمنا:
١- ٧٥٪ من شعب مصر هيرتاح من نشطاء السبوبة والعملاء والخونه ( مصطلحات إعلام ٢٠١٤ )
٢- النظام نفسه كمان هيرتاح جدا من موتنا ،،، علي الأقل هيفضي لدولة القانون بدل ما هو عايش معانا بس في “دولة قانون التظاهر” الباطل دستوريا ويفضي لحاجات اهم زي محاربة الإرهاب والسيطرة علي القنابل هنا وهناك مثلا او حل مشكلة الطرق وأزمة المرور اللي بيروح ضحيتها العشرات يوميا أو سرقة خطوط السكة الحديدة اللي معرفش بتتسرق ازاي !! ،،،
٣- احتمال كبير بس مش مؤكد الصراحة تحدث المعجزة الإلهية و صفوف المعارضة النقية اللي هيزعلوا علينا لما نموت ( اللي هم لا اخوان ولا مبارك ولا النص نص ) يتفقوا ويبقوا ايد واحدة وينكروا ذاتهم ومصالحهم ويفكروا صح ويتنظموا وياخدوا أغلبيه ويبقي عندهم مرشح رئاسة مدني قوي ويبقوا قوة حقيقية بديلة قبل ما يتعدموا هم كمان.
٤- أغلبية الإعلام المصري مش هيلاقي حاجة يعملها ولا حاجة يقولها بعد اعدمنا وهيقعدوا في البيت لان ملهمش شغلانه غيرنا ، فناس كتير برضه هترتاح ،،،،
٥- أما بالنسبة لينا “اللي هيتعدموا ” هيكونوا في أعدل وأنصف مكان هنكون بين آيادي المولي عز وجل العادل الحق ، ونسيب دنيا كلها ظلم وكدب وافترا وفساد، واكيد في فوائد اخري هتبان مع الوقت فكروا تاني كده معايا.
وعندما سُئل إعلامي وأحد ملاك قناة مشهورة في مصر لماذا لا تعطوا مساحة للشباب العملاء والخونة يدفعوا عن نفسهم وخصوصًا إن مفيش ضدهم أي شئ رسمي أو حتي استدعاء واللي محبسوين محبسوين علشان قانون تظاهر مش علشان عمالة أو خيانة ،، رد الإعلامي بكل ثقة ( علشان الناس بتكرهم ) وميعرفش ان الإعلام برضه السبب لانه قاد حملة تشويه قذرة ضدنا دون اي موضوعية ولا اي ضمير او صدق وهنا أحب أرد علي الإعلامي وأقوله : لو في جاسوس راح لدكتور المستشفي والشعب كله اتجمع بره المستشفي يرفض علاجه ، فالدكتور هيعالجه ولا لا !!! طيب ايه الحال لو كان برئ وحملة قذرة بتتعمل ضده والدكتور رفض يعالجه علشان اشاعات كاذبة علي أسسها الناس فاكرهه جاسوس وبتكره وبعد كده المريض مات !!! راح فين ضمير الدكتور !!! ده بالضبط زي ضمير الاعلامي اللي منعرفش راح فين ( إلا من رحم ربي طبعا ) لله الأمر من قبل وبعد.
وأخيرًا لازم كتبتنا في هذه المرحلة من العبث التي تمر بها البلاد تتطابق مع الواقع الهيستري اللي احنا عايشين فيه ، لأن لو اتكلمنا او كتبنا جد هنموت كبدا او حسرة علي عقل يمشي وحيدا مغتربا وسط جهل هنا وعبث هناك وغباء وانعدام منطق يتجول بين هنا وهناك.
اونا

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

بالفيديو.. البرد يجمد المياه في "بر الكويت"

وثق مواطن كويتي حالة تحول المياه إلى "جليد" في بر العبدلي؛ وذلك نتيجة الانخفاض الشديد في درجات الحرارة، الذي تمر به البلاد حالياً.   وفي "الفيديو" الذي بثته صحيفة "الأنباء" الكويتية، رمى صاحب "الفيديو" عبوة فارغة على المياه، التي تجمدت، وتحولت إلى جليد، فظهرت "العبوة" وهي تتدحرج على سطح "الجليد".   جدير بالذكر، أن منطقة الشرق الأوسط تتعرض للعاصفة الباردة "الكسا"، القادمة من روسيا، ومن المنتظر أن تبلغ ذروتها اليوم الخميس، وغداً الجمعة.

POLO brand launches its new collection for autumn

Considered ' Polo ' new symbolic reflection of the personality of modern women . It blends designs ' Polo ' bohemian touches romantic lines, stylish sports , and glides in the distinctive character of American nods urban selectivity together to lend a unique taste personally . And shines designs ' Polo ' tweed fabrics and elegant black dresses and simple views of lively adventure and stylish leather , to turn into a pattern Fayyad simple and vital - and The enthusiastic spirit and elegant. And will go ' Polo ' new range of women's fashion in the season autumn 2014 as part of the shop ' Polo ' new object in the 711 ' Fifth Avenue ' in New York City ; will be sold in stores brand around the world , as well as a bunch of selected stores, and online through the site : RalphLauren.com/WorldofPolo

طرق الحصول على رائحة منعشة للملابس داخل الدولاب

للحصول على رائحه منتعشه و جميله لملابسك و الايشاربات داخل الدولاب و الادراج ينصحكِ الخبراء بتعطير ملابسك بأكثر من طريقة: * ضعي بين الملابس المسك الأبيض البودرة أو الحجارة لرائحة لا تقاوم . ( يمكنك شراء مكعبات المسك من العطار ) * عند ترتيب الملابس ضعي بينها عدة مناديل ورقية معطرة بعطرك المفضل ( المناديل المبلله اتركيها تجف و اعيدي تعطيرها بعطرك المفضل . وثقي تماماً أنها ستمسك الرائحة بها وفي الدرج. * إذا أردتِ تعطير الملابس بعطر عربي ولكن تخشين أن يصبغ بلون العطر، تستطيعين أن تضعي بضع قطرات من العطر في قطعة قماش قطنية، ضعيها بين الملابس والنتائج ستكون رائعة. * تستطيعين كذلك وضع مناديل معطرة داخل كيس المخدة، فتضل دائما جميلة وعطرة. * يمكن أن تضعي قطرات من دهن العود أو أي عطر مفضل لك مع ماء المكواة أثناء كي الملابس